Dit zijn onze kleuterklassen:

Régine 1 Jongste kleuters Jules - juf Régine

Tring, tring, opstaan, ’t is tijd om naar school te gaan.

Met mijn nieuwe kleren en mijn nieuwe tas, ga ik voor het eerst naar de peuterklas. Even zwaaien, dikke zoen. Niet huilen mama, ik ben nu je GROTE kapoen.

“Met een klein hartje stap ik naar binnen, maar straks heb ik hier een hoop vriendjes en vriendinnen.”

Elke dag staat juf Régine de kleintjes op te wachten. Met heel wat leuke activiteiten in haar gedachten. Van auto’s naar blokken, van puzzelen tot lottospel, van kleuren en schilderen, van experimenteren naar koken. Ja soms mogen die bengeltjes heel wat uitspoken. Hier mogen de peuters veel spelen. Neen, ze zullen zich niet gauw vervelen. Ook moeten ze eens werken, zo heel af en toe. Ze zijn zelfs creatief, je wordt dat nooit moe! Elke maandagvoormiddag is juf Katrien ook van de partij. Dat maakt de peutertjes heel blij. We krijgen heel wat knuffels en zoentjes, het zijn allemaal zo’n lieve kapoentjes!  En met Jules als klaspop erbij, is er meteen een vriendje voor jou en mij!

Hilde 1  Jongste kleuters Anna - juf Hilde

Welkom in de Anna klas!

De eerste schooldag heb je veel verdriet
mama, papa zijn er niet …
Dikke tranen op je wang,
ach zegt juf Hilde , wees maar niet bang,
Niet zo erg, de eerste keer.
Klaspop Anna leert je vandaag veel meer..
Want in het klasje is het altijd fijn,
elk kindje kan er zichzelf zijn.
Samen spelen elke dag
Anna tovert op ieder gezicht een stralende lach.
Een plekje waar ieder kind op eigen tempo kan groeien.
Een plaats waar ieder kind zich veilig en geborgen mag voelen.
Een klas waar structuur belangrijk is.
Een plek waar plaats is voor een lach maar ook een Annaknuffel bij gemis.
Een omgeving waar de kleuters naar hartenlust kunnen stoeien
en dit schooljaar verder openbloeien.
Op een speelse en creatieve manier,
heeft iedere kleuter heel veel plezier.
Samen spelen, werken, zingen & dansen
met Anna krijg je alle kansen.
Samen schilderen, knippen & kleven,
hier valt heel wat te beleven
Samen luisteren naar een versje en verhaal,
zo ontwikkelen ze hun taal.
Kom maar eens een kijkje nemen,
dan maak je Anna en de juf alvast heel blij ,
met weer een speelvriendje erbij.

Sarah 1  2de kleuterklas - juf Sarah

Welkom in de 2de kleuterklas.

Samen met Nellie en Cezar leren we spelend het ganse jaar door. Via vaste structuren worden we steeds een stukje zelfstandiger en “groeien” we. Onze totale ontwikkeling komt aan bod: Denk-, emotionele-, taal-, motorische-, en sociale ontwikkeling, … We leren het contractwerk kennen waar kleuters zelf hun opdrachten van de week plannen en evalueren.  De eerste stappen naar 'leren leren'. Mogen Nellie en Cezar ook eens bij jullie logeren? Ze komen graag op bezoek met hun koffertje vol boekjes, dekentje, tandenborstel, speeltjes, … We kijken er alvast naar uit!

Lieve groetjes, Nellie, Cezar en juf Sarah

inge 3de kleuterklas - juf Inge

Ahoi derde kleuterklassertjes

Zag je ooit al zoveel toppers bij elkaar.

Geen geruzie, geen gedonder,

iedereen staat voor je klaar!

Cijfers en letters herkennen,

bonjour voor iedereen,

maar ook onszelf eens dik verwennen.

Gelukkig rijmen we op één been.

Puzzelen en knutselen,

doen we één voor één.

Het contractwerk mogen we niet vergeten.

Plannen, plannen, plannen

en dan met juf Inge daten.

Dus doe maar lekker met ons mee.

Ravotten, klauteren en spelen,

ook KIKKER vindt dat zeer oké.

En trek een gekke snuit

Want wie je bent of wat je doet

Dat maakt voor ons niet uit!

Tot in de klas!

Juf Inge

Dit is ons zorgteam in de kleuterschool

Chrischa 1 Régine 1 Juf Chrischa en ju f Régine

Als  zorgcoördinator werk ik op drie niveau’s: op school- , leerkracht- en  leerlingenniveau.
• Niveau van de school: preventief optreden om problemen te voorkomen, doelbewust en systematisch initiatieven nemen ( de leeszolder met een visie over lezen en leesbevordering & leesplezier bevorderen… ), het zorgbeleid van de school optimaliseren, moeilijkheden oplossen.
• Niveau van de leerkracht: beluisteren, overleggen en ondersteunen.
• Niveau van het kind: dialogeren, individuele trajecten uitstippelen.

Alle resultaten van deze initiatieven worden bijgehouden in  Scoodlle, een procesgericht kindsysteem.

In de praktijk betekent dit dat ik:
- alle zorgactiviteiten coördineer en begeleid waar nodig.
- gestandaardiseerde toetsen afneem teneinde conclusies te trekken en onze onderwijskwaliteit daardoor versterkt.
- trimestrieel leesniveaus afneem
- overleg met de klastitularissen
- aanspreekpunt voor de vrijwilligers, ouders, externe hulpverleners en met deze mensen de nodige gesprekken voeren.
- ten minste driemaal per jaar het proces van de leerlingen uitvoerig bespreek met een multidisciplinair team
- contacten leg met externe hulpverleners en in overleg gaan met
- individuele trajecten uitstippel en bewaak
- redelijke aanpassingen uitschrijf in een individueel handelingsplan

-anderstalige nieuwkomers begeleiden

Ons zorgteam bestaat naast mezelf uit vier collega’s die of in de lagere-  of in de kleuterschool actief zijn. Dit zijn Juf Jessica, Juf Carolien, Juf Régine, juf Kim en juf Katrien. Zij worden ingezet om klasondersteunend te werken in vb carrousselwerking, organisatie van  nieuwe activiteiten, nieuwe projecten uit te werken, préteaching, kindgesprekken, begeleiden van cognitief sterk functionerende leerlingen, begeleiden van gesprekken na een conflict. Juf Katrien heeft  als kinderverzorgster een ondersteunende rol in o.a. de verzorgende taken van onze jongste kleuters.