KINDEREN

Als school proberen we de kinderen, ieder op zijn of haar eigen tempo, zoveel mogelijk bagage mee te geven voor de rest van hun leven: niet alleen leerstof, maar ook technieken om leerstof te verwerken, te onthouden en toe te passen in alledaagse situaties.
Tegelijk willen we dat de kinderen graag naar school komen, dat ze er vrienden maken en dat ze mooie herinneringen overhouden aan hun tijd in de basisschool. 

 

In Vlaanderen zijn er 20 scholen die als ankerschool bouwen aan de lerende netwerken rond onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen.   Doel hierbij is om zoveel mogelijk Vlaamse scholen verder op weg te helpen bij het uitbouwen van een kwaliteitsvol onderwijsaanbod en een goede ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen op school.  Onze school is één van deze 20 ankerscholen en begeleidt in deze hoedanigheid een 30-tal andere scholen.     

We zetten heel erg in op de brede basiszorg en hoe deze vanuit de zorg ondersteunend verder te versterken.  Dit resulteerde in een sterk 3 en 4-sporenbeleid waarbij de klasleerkracht de taak opneemt als ‘eerste zorgleerkracht’.   

Onze CSF-leerlingen krijgen in de eerste plaats binnen de eigen klaswerking en vanuit de principes van een krachtige leeromgeving verrijking aangeboden. De klasleerkracht wordt hierin begeleid en ondersteund door onze CSF-coördinator.  Op deze manier worden al onze leerkrachten bewust betrokken bij de praktische uitwerking van het CSF-beleid en versterkt in hun professionele groei en handelen.   

Onder begeleiding van de CSF-coördinator is ook onze kleuterschool sterk groeiende in het begeleiden van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.  Zo is er een grotere bewustwording rond vroegtijdige screening en een sterkere (niet-vrijblijvende) differentiatie.  

Kinderen op spoor 4 krijgen uitdagendere lessen naar hun noden in plaats van de reguliere leerstof. Bij het begeleiden van deze trajecten komen we verder tegemoet aan de noden van onze CSF-leerlingen.  Deze verrijkingsklas heeft als opzet: 

  • -Psycho-educatie
  • -Contact met ontwikkelingsgelijken en sociale vaardigheden oefenen
  • -Mindsettraining
  • -Complexere opdrachten aanbieden
  • -Bewust maken van eigen leerproces m.b.v. onder andere breinologie, de leerkuil, de leertrap
  • -Trainen van de executieve functies
  • -Intrinsieke motivatie versterken
  • -Leren reflecteren
  • -Onderpresteren begeleiden
  • -Feedback en reflectiemomenten: deze worden verwerkt in een eigen, persoonlijk rapport 

    Tenslotte bieden we ook een projectklaswerking aan met als doel extra in te spelen op de leerhonger van de cognitief sterke kinderen, het leren samenwerken en het verder stimuleren van de mentale denkprocessen.

 Meer info:  CSF coördinator Carolien Moreel -  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.